Olemme korjanneet rakennuksia, mutta emme ole osanneet kohdata ihmisiä niissä. Osittain syynä on varmasti ollut niukkuus rahasta, mutta myös miehistekninen asenne. Sisäilmaongelmia on vähätelty ”akkojen juttuina”. Miehet ovat korjanneet rakennuksia, joissa naiset työskentelevät.
Viime vuosina sisäilma-asiat on monessa paikassa saatu hallintaan. Talot ovat samoja, kuin myös tekniikkansa ja korjaustavat. Usein myös tekijät. Avainasemassa on ollut parantunut taito kohdata ihmiset sisäilmaongelmien keskellä. Rakennusta voidaan korjata vaikka kuinka ja paljon, mutta sisäilmaongelma ei häviä, jos käyttäjien ja tekijöiden välillä ei ole luottamusta. Siksi on tärkeä ensin keskustella ihmisten kanssa ja vasta sitten syventyä rakennukseen. Ja kun korjaustoimet on tehty, kokoonnutaan vielä yhdessä keskustelemaan, mitä löydettiin, kuinka korjattiin ja mikä tilanne on nyt. Hieman aikaa vievää, mutta tuloksellista.
Joskus ihmiset oirehtivat rakennuksessa, vaikka viat olisi korjattu ja tilat todettu terveellisiksi. Tämäkin on sisäilmaongelma, mutta vaatii aivan erityisiä taitoja. Oireet ovat aitoja ja kokemuksilla on merkitystä, vaikka rakennuksesta ei niille syytä löytyisikään. Herkistynytkin haluaa tervehtyä ja elää ilman oireita. Onneksi oireiden syyksi pystytään nykyisin hyväksymään myös kehon virheelliset hälytysviestit ja päästään hoitamaan ihmistä. Ei hukata rahaa turhaan rakennuksen tutkimiseen, jos rakennus on kunnossa. Tämä ei kuitenkaan saa koskaan olla lähtöoletus, vaan aina tutkitaan sisäilmaan vaikuttavat tekijät ensin. Samalla ihmisen oireita tutkii terveydenhuolto, esim. työterveyslääkäri.
Sisäilmaongelmat eivät siis yleensä ole vain rakennusteknisiä virheitä tai vikoja, eivätkä ne koskaan ole rakennuksen ongelma, vaan ihmisten siinä rakennuksessa. Siksi sisäilmaongelmien kanssa työskenteleville tulisikin antaa jonkinlaista psykologista koulutusta ihmisten kohtaamiseen. Ihmislähtöisyys kannattaa olla imeytettynä koko toimintakulttuuriin. Tämä tarkoittaa, että myös alihankkijoilta vaaditaan näitä taitoja. Sisäilmaongelmaa hoitavassa ketjussa yksikin varomaton lause voi suistaa ongelman hoidon raiteiltaan – riippumatta siitä, mistä asemasta se lausutaan. Rakennus ei sanoista loukkaannu, vaan se ihminen siellä sisällä.
Pasi Töytäri
Työsuojeluvaltuutettu, Kouvolan kaupunki