Risteilyalusten sisäympäristön laatua on tutkittu vähän verrattuna muihin yleisiin tiloihin, kuten toimistoihin ja kouluihin. Risteilymatkailu on kuitenkin merkittävä teollisuudenala, ja miljoonat matkustajat kulkevat Euroopan satamien kautta vuosittain. Laivojen sisäympäristön ja sisäilman laadun tutkiminen on tärkeää, sillä henkilökunta ja matkustajat viettävät suurimman osan ajastaan laivan sisätiloissa.
Tyytyväisyys vaihtelee työpisteittäin
Kyselyn perusteella yleisin henkilökuntaa häirinnyt sisäympäristön tekijä oli melu, ja noin 68 % vastaajista oli jossain määrin tyytymätön siihen. Sen sijaan tupakan savu ja heijastukset häiritsivät henkilökuntaa vähiten. Yli 82 % vastaajista ei kokenut lainkaan tyytymättömyyttä näiden tekijöiden suhteen. Tyytyväisyystaso vaihteli laajasti eri työpisteiden välillä. Komentosillan työntekijät olivat yleisesti tyytyväisimpiä työpisteensä sisäympäristön laatuun, ja 82 % heistä ei kokenut tyytymättömyyttä lainkaan. Infopisteen ja yökerhon työntekijät puolestaan olivat vähiten tyytyväisiä, sillä infopisteen työntekijöistä 63 % ja yökerhon työntekijöistä 61 % ilmaisi olevansa vähintään toisinaan tyytymättömiä työpisteensä sisäympäristön laatuun.
Olosuhdeanturit tallensivat korkeita lämpötilapiikkejä erityisesti yökerhoissa, joissa lämpötilat olivat keskimääräistä korkeampia kuin muualla laivalla. Lämpötilat työvuoron aikana nousivat jopa 35 asteeseen, kun muualla lämpötilat vaihtelivat 18 asteesta 32 asteeseen. Tiloissa tapahtuvat toiminnot ja henkilömäärä vaikuttivat merkittävästi mitattuihin lämpötiloihin ja lämpötilavaihteluihin. Korkeimpia lämpötilatasoja mitattiin iltaisin esimerkiksi ravintolan keittiössä ja yökerhoissa. Haihtuvien orgaanisten yhdisteiden kokonaismäärän pitoisuudet vaihtelivat merkittävästi sijainnin mukaan, ja pienhiukkasten pitoisuudet olivat korkeampia ravintoloissa. Yleisesti ottaen epäpuhtauspitoisuudet pysyivät odotettujen aktiivisuustasojen mukaisina ja pääosin hyväksyttävissä rajoissa.
Käytännön mahdollisuudet
Työntekijät vaikuttivat olevan tyytyväisempiä työtilojensa sisäympäristöön kauempana matkustajista, kuten komentosillalla ja kannella. Tarkempia tutkimuksia kuitenkin tarvitaan vahvojen johtopäätöksien tekemistä varten. Tulevissa tutkimuksissa olisi hyödyllistä kerätä koetun sisäympäristön laatutietoa myös laivojen matkustajilta.
Yhdistämällä kyselytutkimus olosuhdeantureiden datan kanssa mahdollistaa ongelma-alueiden tunnistamisen ja parannusstrategioiden kehittämisen. Tutkimuksen tulokset voivat auttaa laivayhtiötä parantamaan nykyisiä aluksia ja ottaa huomioon havaittuja epäkohtia myös uusien alusten suunnittelussa. Tunnistettujen tyytymättömyyslähteiden, kuten melun, ilmastoinnin ja lämpötilan, tarkempi selvittäminen ja toimenpiteet olosuhteiden parantamiseksi parantaisivat sekä henkilökunnan että matkustajien viihtyvyyttä ja hyvinvointia. Mahdollisiin parannuksiin voisivat kuulua esimerkiksi akustisten paneeleiden asentaminen melun vähentämiseksi, lämpötilan säädön helpottaminen henkilökunnan hyteissä, tehostamalla ilmastointia ja huomioimalla lämpötilan vaihtelut tehokkaasti.
Tutkimuksen toteutus
Tutkimus toteutettiin yhdellä Itämerellä operoivalla risteilylaivalla. Tutkimus koostui kyselytutkimuksesta ja sisäilman laadun seurannasta. Kyselytutkimuksessa selvitettiin laivan työntekijöiden kokemuksia sisäympäristön laadusta heidän työpisteillään kolmen kuukauden ajalta. Kyselyllä kerättiin tietoa työntekijöiden tyytymättömyydestä sisäympäristön tekijöihin, jotka liittyivät esimerkiksi lämpötilaan, ilmastointiin ja muihin aistein havaittaviin ominaisuuksiin.
Sisäilman laadun seuranta toteutettiin käyttäen jatkuvatoimisia olosuhdeantureita, jotka mittasivat ilman lämpötilaa, suhteellista ilmankosteutta, hiilidioksidia, pienhiukkasia ja haihtuvien orgaanisten yhdisteiden kokonaismäärää 13 eri tilassa laivalla. Mittausdataa tarkasteltiin kolmen kuukauden pituiselta ajanjaksolta.
Tarkemmin aihetta käsitellään Healthy Buildings 2025 Europe:n “Perceived and Measured Indoor Environmental Quality on a Cruise Ship” -konferenssijulkaisussa.
Teksti: Elli Anttila, tohtorikoulutettava, Aalto-yliopisto
Artikkelikuva: iStock
Sisäilmayhdistys ry on myöntänyt Elli Anttilalle matka-apurahan konferenssiosallistumiseen.