Tutkimusta kommentoi jutussa Charles Gerba , joka on ympäristö mikrobiologian tutkija Arizonan yliopistossa. Hän on aiemminkin tutkinut sitä, kuinka taudit leviävät suljetuissa tiloissa. Varsinkin pitkäaikainen oleskelu suljetuissa tiloissa, etenkin kulkuvälineissä, on usein aiheuttanut infektioiden leviämistä. Pahimmat tapaukset lienevät olleen aikoinaan SARS epidemian leviäminen lentokoneessa. Silloinhan muun muassa tunnettu suomalainen asiantuntija sai tappavan tartunnan Kiinan matkallaan. Alkuperäisen tutkimuksen tekijät, Emory Yliopiston tutkija Vicki Hertzberg and Georgia Techin tutkija Howard Weiss. eivät suostuneet kertomaan asiasta ilman rahoittajan, Boeing, virallista lupaa.
Gerba selvittää julkaistun tutkimuksen perusteella millä paikalla lentokoneen matkustamossa pitäisi istua, jos haluaa vähentää sairastumisen riskiä. Hänen mukaansa pahin paikka on istua käytävän vierellä. Ikkunapaikka on paljon turvallisempi tässä suhteessa. Käytävällä liikkuu matkustajia ja henkilökuntaa, jotka tuovat mukanaan eri tavoin taudin aiheuttajia. Hän tuo esiin kansainvälisesti mm. WHO:n esittämän ”kahden rivin säännön”, jonka mukaan tartuttamisen riski on suurin kahden rivin matkalla tartuttajasta. Hän kuitenkin epäilee, että tämä ei täysin ota huomioon ihmisten käyttäytymistä lentokoneen matkustamossa. Siellä liikutaan varsinkin vessa käyntien takia. Ja niitä on liian vähän käyttäjäkuntaan nähden. Muutaman tunnin lennon aikana siellä voi käydä satakin ihmistä. Jolloin niiden kunto voi olla oleellisesti heikentynyt ja infektoivuus lisääntynyt.
Infektioiden leviämistä lentokoneen matkustamossa on vaikea tutkia. Sekoittavia tekijöitä on siinä useita ja ihmisten toimia käytännössä on vaikea tutkia. Pintojen siistinä pitäminen ja yleinen hyvä hygienia ovat aina arvossaan myös siellä. Mutta tautien leviäminen sisäilman kautta on vaikeampi asia. Esimerkiksi tavallista flunssaa levittävät erilaiset hiukkaset ovat muutaman mikrometriä halkaisijaltaan. Ne ovat siis ilmassa leviäviksi melko isoja korostaa Gerba ja päätyvät aivastamisen tai yskimisen jälkeen yleensä pinnoille jo noin metrin päässä. Joten käytävällä kulkevat ihmiset levittävät tautejaan paljon useammalle kuin paikallaan istuvat. Käytävän vieressä istuvat ovat tutkimusten mukaan viisi kertaa enemmän kontaktissa muihin, kuin ikkunan vieressä istuvat. Mutta tämä on vain yksi arvio ja totuus vaikeasti käytännössä löydettävissä. Käytävän vieressä istuvat myös liikkuvat käytävällä muita enemmän.
Tutkimusten mukaan käytävän vieressä istuvan ulottuvilla on metrin ulottuvuuden päässä lennon aikana noin 47 henkeä minuutissa. Matkustamon henkilökunnan osalta vastaava luku on noin 1.15. Alkuperäisessä tutkimuksessa korostetaan, että suurin riksi onkin käytävän vieressä koneen keskiosassa istuvalla henkilöllä. Tauteja pelkäävän kannattaa siis valita paikkansa muualta. Myös hengityssuojaimien käyttö saattaa olla avuksi.
wired.com: To Stay Healthy On Your Next Flight, Avoid Aisles and Stay Put
teksti: Esko Kukkonen