Rakentamisen Laatu RALA ry keräsi loppukevään aikana ajatuksia alan laatukulttuurista epävirallisella kyselyllä, jota levitettiin mm. sosiaalisen median ammattiverkosto LinkedInissä. Vastausten mukaan rakentamisen laatu on Suomessa keskimääräisellä tasolla ja laatukulttuuria parannetaan ennen kaikkea kiinnittämällä huomiota ammattiylpeyteen sekä hyvään johtamiseen.
RALAn lyhyessä kyselyssä oli kolme kysymystä. Vastaajia pyydettiin antamaan kokonaisarvio rakentamisen laadun tasosta Suomessa asteikolla 1 – 5 tähteä, järjestämään rakentamisen laadun osa-alueita tärkeysjärjestykseen ja valitsemaan, mihin asiaan vastaaja itse tarttuisi rakennusalan laatukulttuurin parantamiseksi.
Kyselyn tuloksia hyödynnetään mm. RALAn strategiatyön lähtömateriaalina.
Rakentamisen laadun kokonaisarvio Suomessa
Vastaajia pyydettiin antamaan kokonaisarvio rakentamisen laadun tasosta Suomessa asteikolla 1 – 5 tähteä. Valtaosa vastaajista (86 %) koki rakentamisen laadun kolmen tai maksimissaan neljän tähden arvoiseksi, 14 % kahden tähden arvoiseksi ja ainoastaan kaksi prosenttia vain yhden tähden arvoiseksi. Kaikkien vastausten keskiarvoksi tuli 3,05.
Toimenpiteet laatukulttuurin parantamiseksi
Kolmannessa kysymyksessä pyydettiin vastaajia valitsemaan, mihin asiaan he itse tarttuisivat ensimmäisenä rakennusalan laatukulttuurin parantamiseksi. Ylivoimaiseksi ykköseksi nousi ammattiylpeyden nostaminen ja palkitseminen ja toiselle sijalle hyvä johtaminen ja psykologinen turvallisuus.
Vaihtoehdon muu kohdalla peräänkuulutettiin mm. laatukouluttamista; sisäilmaymmärryksen lisäämistä; julkista rekisteriä toistuvien rikkomusten tekijöille; oman työn arvostamista; luottamusta yhteistoimintaan; laadun tarkastamista ja vaatimista työmaalla sekä asianmukaista perehdytystä ja laatuvaatimusten läpikäyntiä ennen työn aloitusta; ratkaisujen esiin tuomista nykypäivän ongelmiin; tiedolla rakentamista; sekä perusasioita: hyvää suunnittelua, realistisia aikatauluja ja että tehdään sitä, mitä on tilattu.
“Avoimuus kaikilla tasoilla!”
Vastaajilla oli myös mahdollisuus jakaa ajatuksia toimenpiteistä laadun ja laatukulttuurin parantamiseksi avoimen palautteen muodossa. Ylle kirjattu väliotsikko on suora lainaus avoimista vastauksista. Avoimuutta, tiedonvaihtoa ja vuoropuhelua rakentamisen ketjun osapuolten välillä nostettiin vastauksissa paljon.
Toinen teema, joka toistui, oli vaatimustason nostaminen. Työnjohtajien pitää tuntea laatuvaatimukset ja vaatia niiden mukaista työnjälkeä; lipsumista ei saa sallia tai katsoa läpi sormien. Laadun merkitykseen ja laatuun panostamiseen pitää kiinnittää huomiota yhtä kattavasti kuin työturvallisuuden parantamisen eteen on tehty.
Kuten yksi vastaajista sanoi: “Kaikki kulminoituu ensisijaisesti työntekijän ja työnjohdon haluun, tahtotilaan ja osaamiseen.”
Kuva: iStock